Eerste kennismaking
Zaterdag 2 februari begon het allemaal. De start van het avontuur. Ik vertrok samen met 9 andere studenten richting Suriname, Paramaribo. Na een lange vlucht van 9 uren kwamen we eindelijk aan. Toen we uit het vliegtuig stapten, maakten we voor het eerst kennis met het warme, tropische klimaat van Suriname. Er is maar één woord voor, ZALIG. Na een tijdje wachten aan de douane en op onze bagage konden we vertrekken naar ons verblijf met een busje. Na twee uur rijden kwamen we eindelijk aan. We werden meteen hartelijk ontvangen door Henk en zijn zoon Shakeel. Ze brachten ons meteen naar het huisje en gaven ons heel wat informatie en leuke weetjes mee. Op zondag maakten we voor het eerst kennis met onze begeleidster Josfien. Ze kwam langs bij ons in het huisje en gaf ons heel wat tips en leuke weetjes. (2.7) We gingen deze dag ook even langs in de supermarkt ( de chinees heet dat hier) met Shakeel om wat inkopen te doen. In de namiddag hebben Maxime en ikzelf wat gerust zodat we maandag fit naar stage konden vertrekken.

Maandag 4 februari vertrokken Maxime en ik naar onze stageschool. We fietsen samen richting de stageschool. We hadden de buurt nog niet eerder gaan verkennen, waardoor we de ochtend zelf nog het schooltje moesten zoeken. We wisten wel dankzij onze begeleidster Josfien dat het schooltje dichtbij de Kwattamarkt ligt. Toen we aan de Kwattamarkt aankwamen, zagen we een schooltje en gingen we kennis maken met het schoolhoofd. We stelden ons voor maar het schoolhoofd keek heel raar. Ze wist niets van onze komst. Ze zei tegen ons "We zullen straks eens een praatje maken." Ik vroeg aan een mevrouw of dit de Sint - Vincentiusschool was, maar dit was niet de school dat we zochten. Vandaar dat het schoolhoofd wat raar deed. (4.8) Ze wees ons de weg naar de Sint - Vincentiusschool dat meteen aan de overkant van de straat lag. We kwamen uiteindelijk aan op onze stageschool. Ik had wel wat zenuwen om het schoolhoofd te ontmoeten.(4.8) Maar ik had wel heel veel zin om aan de stage te beginnen. Maxime en ik maakten kennis met het schoolhoofd Mevrouw Moor Hillery. Wij waren van harte welkom op de school. Ze vertelde enkele belangrijke zaken en gaf een kleine rondleiding op de school. (2.7) Ze bracht me daarna naar de hoofdkleuterleidster en de twee kleuterleidsters. Ze stelde me voor en vertelde dat ik 3 maand stage zal lopen in de twee klassen. (4.2) Ik mocht van de hoofdkleuterleidster kiezen in welke klas ik zou beginnen. Ik koos voor klas 1A bij juf Daniëlle. In deze klas zitten 4-5 jarige kleuters. Dit zijn de jongste kinderen van de school.
Ik mocht meteen beginnen observeren in de klas van juf Daniëlle. Ik mocht meteen kennis maken met de kleuters en mij voorstellen. De kleuters waren heel enthousiast. De kleuters merkten meteen op dat ik dezelfde taal spreek maar met een ander accent. Er was één kleuter dat vroeg aan mij "Welke taal spreek jij?". Ik merkte ook meteen enkele verschillen op. Wanneer de dag start, starten ze telkens met een gebed. Ook op maandag is er een weekopening waarbij alle leerlingen uit alle klassen samen komen op de speelplaats. Ook het tempo van het werken in de klas is helemaal anders dan in België. In België moet alles sneller gaan waardoor alles veel meer opgejaagd lijkt dan hier in Suriname. Ze zeggen hier dan ook NO SPANG, geen haast. Ik observeerde de hele ochtend in de klas van juf Daniëlle. Maxime en ik werden meteen uitgenodigd door juf Ruth waar Maxime stage zal lopen om vrijdag naar het feest Opo Jari 2019 te komen op school. Dit is een feest om het tweede deel van het schooljaar in te zetten. In de namiddag bleven Maxime en ik in ons huisje om wat te bekomen en te rusten na de eerste dag.


Dinsdag 5 februari was het Chinees nieuwjaar waardoor wij al een vrije dag hadden. Maxime en ik gingen samen mee met onze begeleidster Josfien naar Groningen. Daar verblijven 3 andere studenten. Toen we opweg waren vanuit de stad naar Groningen, merkten we snel op dat het daar heel anders is dan in de stad. Er is veel groen, een hele mooie natuur en veel platteland. Het was heel leuk om eens te zien waar zij verblijven. Josfien bracht verschillende Surinaamse gerechten mee. We konden allerlei dingen proeven. (2.5) Om ons wat te verfrissen, namen we een duikje in het zwembad van de studenten in Groningen. Rond de avond vertrokken we terug naar de stad waar wij verblijven.

Woensdag 6 februari, een nieuwe stagedag. We werden opnieuw hartelijk ontvangen op school door het schoolhoofd, onderhoofd en verschillende leerkrachten. Ik mocht opnieuw observeren in klas 1A bij juf Daniëlle. Ik voel mij zeker welkom in de klas. Juf Daniëlle vraagt heel veel tips aan mij hoe wij bepaalde activiteiten aanpakken in België. (5.3) Ze vroeg ook meteen of ik wilde helpen met haar klas opnieuw te organiseren. Ik sta daar zeker voor open. Ik zal dit dan ook voorstellen om te doen als project. (4.5)
Donderdag 7 februari, stond ik opnieuw bij juf Daniëlle in de klas. Ik nam deze dag zelf wat de touwtjes in handen. De juf ging enkele keren weg uit de klas voor enige tijd waardoor de kleuters wat onrustig achterbleven. Ik deed enkele tussendoortjes met de kinderen waarbij ze heel enthousiast waren. Om ze wat rustig te maken las ik een verhaaltje voor. (4.3, 4.4) Ik merkte al snel verschillen op in het taalgebruik van de kleuters. Er zijn heel wat woorden dat zij gebruiken dat wij niet kennen. Ik hou deze woorden allemaal bij in een woordenlijst. (1.3) Ik kreeg enkele positieve reacties van juf Daniëlle. Zij nam daara terug over van mij. Het was ook Maxime haar verjaardag. We gingen 's avonds met alle 10 de studenten wat eten en drinken in Margaritas om haar verjaardag te vieren. Het was heel leuk om met alle 10 de studenten samen te zijn.

Vrijdag 8 februari was het al de laatste lesdag van de eerste week. Wat vliegt de tijd. Ik heb deze dag verschillende dingen besproken met de mentor over het thema en de verschillende activiteiten. De communicatie verloopt heel goed met de mentor. (2.7) Ze zei meteen dat ze graag van elkaar wil leren. Daar denk ik natuurlijk hetzelfde over. 's Avonds was het Opo Jari 2019 op school. Juf Ruth kwam ons ophalen om naar het feest te gaan. Het was even wennen voor ons want wij zijn de enigste stagiaires op de school. Het was een aangename avond met Surinaamse rituelen en gerechten.(2.5) Het schoolhoofd bracht ons naar huis. Ze is heel hartelijk en open tegen ons. Ze vraagt telkens hoe onze dag verlopen is en zei ook dat ze ons bij alles van de school wil betrekken omdat wij nu ook een deel zijn van het schoolteam voor 12 weken. Dit geeft ons een heel goed gevoel.


Dit weekend gingen Maxime en ik op bezoek bij de andere studenten in Paramaribo. We vertrokken zaterdagmiddag met de fiets. Natuurlijk met als gevolg helemaal verbrand. We gingen zaterdagavond wat eten in Zus en Zo. Op zondag vertrokken we samen naar Peperpot Nature Park en de koffieplantages. Het was een heel aangenaam weekend vol verrassingen.



BACO 2: De leraar als opvoeder
1.3: gesproken tekst in een vreemde taal kunnen begrijpen
2.5: culturele kennis
2.7: culturele communicatieve competenties
4.3: zelfvertrouwen hebben
4.4: zich flexibel opstellen
4.5: andere perspectieven opzoeken
4.8: zich handhaven in stressvolle situaties
5.3: kennis hebben van de beroepsuitoefening in andere landen
Maak jouw eigen website met JouwWeb