De start van juf Lies
Deze week was het de eerste week dat ik zelf enkele activiteiten gaf in de klas. Wat een spannend maar tegelijk ook een heel leuk gevoel!(4.8) Ik bereidde mijn activiteiten voor voor de volledige week. Elke dag gaf ik twee activiteiten. De andere uren hielp ik met juf Daniëlle. We werken heel goed samen. We werken als één team. Zij geeft vaak ideeën aan mij en ik aan haar. Onze communicatie verloopt heel goed. (4.2) (BACO 7)
Maandag vertrokken we om 7.30 uur naar school met onze fiets. Ik had wel een beetje stress maar had heel veel zin om zelf les te geven.(4.8) Toen we aankwamen op school werden we opnieuw hartelijk ontvangen door het schoolhoofd en de kinderen uit de klas. De kinderen uit de basisschool begroeten mij elke morgen ookal ben ik niet hun juf en kennen ze mij niet. Dat geeft mij een heel goed gevoel. (2.6)
De maandag morgen is het altijd weekopening. Alle kinderen uit de school en ook de allerkleinsten uit de voorschool (2,5 jaar) komen samen op het erf. Ze staan allemaal per klas rond de vlag. Iedereen zingt samen het volkslied in Sranantongo of in het Nederlands terwijl één klas de vlag omhoog hijst. (1.3, 3.1)Elke week is het aan een andere klas. Na het omhoog hijsen van de vlag is er één leerkracht verantwoordelijk om een verhaal uit het Evangelie voor te lezen. Ze zingen ook enkele liederen samen. Daarna bidden ze samen en vieren ze de verjaardag van alle kinderen die jarig zijn in deze week. Na de weekopening gaat iedereen terug naar hun eigen klas.
De dag begint op een totaal andere manier dan in België. De kinderen zijn soms al vanaf 7.30 uur op school. Wanneer de kinderen aankomen op school gaan ze meteen naar hun eigen klas. Ze zitten op hun plaats en wachten tot de schooldag begint. Ze spelen nooit buiten met andere kinderen uit de school. Om de morgen te beginnen, zingt juf Daniëlle samen met de kinderen verschillende liederen over de Heer. Deze ken ik nu ookal vanbuiten. Er is geen onthaal aanwezig waardoor niet stilgestaan wordt bij de dagen van de week, het weer, aanwezigheden… Juf Daniëlle kijkt snel wie niet aanwezig is en begint met de volgende activiteit. Er is geen moment waar de kleuters samen zijn om op een speelse manier de dag te beginnen. Op maandag morgen moet elk kind wat vertellen over het weekend. De kinderen blijven op hun plaats zitten en vormen geen kring. Dit geeft geen warm en betrokken gevoel. (5.3)
Ik bereidde voor maandag een lesje taal en een lied voor. Om de kleuters warm te maken gebruikte ik verschillende voorbereidende oefeningen. De kleuters waren heel enthousiast. Juf Daniëlle volgde even mee en liet mij daarna alleen in de klas. Op het einde van de activiteit konden de kinderen het liedje al aardig goed meezingen. Daarna gaf ik een lesje taal over woordstukken. Dit had ik eerder gezien tijdens de observatie week. Ik gebruikte de opbouw van juf Daniëlle en bracht enkele ideeën aan van mijzelf. (2.4, 4.2, 4.6) Verder hielp ik met de activiteiten van juf Daniëlle. Ze is heel blij met mijn hulp en bedankt mij ook telkens. Ze was heel positief over de eerste twee activiteiten dat ik gegeven heb. Ze gaf heel goede feedback. Ze vertelde mij dat ze de eerste week mij wat vrij wil laten om te wennen aan de klas en dat de kleuters ook aan mij kunnen wennen zonder dat zij aanwezig is. Ik kijk heel hard naar haar op omdat ze de kinderen zoveel kan bijbrengen met het weinige materiaal dat aanwezig is. Het was een geslaagde dag. Op naar de volgende. Ik begin met heel veel enthousiasme aan de stageperiode. (4.3) ( BACO 1)
We werkten de hele week rond het thema de bakker. Ik tekende enkele dingen op het bord om het thema duidelijk te maken.(4.6) Juf Daniëlle had verschillende activiteiten voorzien maar het was heel druk. Ik mocht van haar verschillende dingen overnemen naast de activiteiten dat ik voorbereid had. (4.4) Dit is heel leuk want zo leer ik de kleuters nog beter kennen en kan ik me beter voorbereiden op volgende week want dan sta ik volledig zelf voor de klas. Juf Daniëlle kijkt heel vaak naar de noden van de kleuters en past haar lessenrooster dan ook makkelijk aan.

Het was een hele korte week want op Donderdag was het ’s middags al weekend voor ons. Heel veel tijd om wat te genieten en om ons voor te bereiden op de komende stage week. In de namiddag gingen Maxime, Fien, Jolien (twee studenten sociaal werk) en ikzelf mee met onze begeleidster op citytour. We gingen samen op Blauwgrond een hapje eten. Dit was Javaans eten. Heel lekker en speciaal! We reden met de auto door de stad en gingen over de Surinaamse rivier naar Commewijne. Dit ziet er heel veel groener uit dan de stad Paramaribo. We bezochten daar een Hindoestaanse tempel en kochten wat fruit in een marktkraam langs de weg. Maxime en ik dronken daar ook vers cocossap. Daarna keerden we terug naar het verblijf van Fien en Jolien. Daar konden we typische dingen proeven uit Suriname zoals Rum, verschillende soorten fruit en sappen. We keken samen naar de film over de slavernij en als kers op de taart kregen we van Josfien een henna. (2.5)


Op vrijdag was er geen stage voor ons omdat we naar de dienst Vreemdelingen zaken moesten om ons Visum te verlengen. Toch wat spannend! Het verliep heel vlot en waren al in een halfuurtje terug buiten. Oef! Save voor de volledige 3 maanden. In de namiddag gingen we met 10 studenten samen op dolfijnentour. We vertrokken met een bootje richting Braamspunt, dit is een zandtong. We kwamen aan na een anderhalfuur en konden daar even genieten van het uitzicht en het lekker weertje. Toen we het bootje terugnamen, konden we dolfijnen spotten. Wat waren we allemaal verwonderd! We konden ze van heel dichtbij zien. We zagen ook enkele vissers en genoten van de mooie natuur. We sloten ’s avonds af met een begeleidingsetentje bij Shadien. Heerlijk in de avondzon wat ervaringen uitwisselen. (2.9) We keerden moe en voldaan terug naar ons verblijf.



Op zaterdag eens uitslapen, heerlijk! Ik ging vandaag op bezoek bij de andere studenten in Paramaribo. We werkten wat samen voor school en gingen in de namiddag met een paar studenten een bezoekje brengen in de dierentuin. Er was heel weinig volk waardoor we op ons gemak konden genieten in de dierentuin. We konden verschillende dieren spotten. We zochten wat verfrissing in het warme weertje en kochten een schaafijsje, heerlijk! Toen we terug aankwamen bij de andere studenten na een leuke namiddag, werkten we samen nog rond een intervisieverslag.
Zondag was het vroeg dag. We hadden zaterdag afgesproken met onze vaste taxichauffeur dat hij ons zou komen halen om 8.00 uur. Maar helaas, geen taxi te bespeuren. We probeerden om een andere taxi te bestellen, maar opnieuw geen geluk. (2.3) Gelukkig hebben we heel veel geluk met onze verhuurders. Zij brachten ons naar de afgesproken plaats aan het Vat. Dit is een café in het midden van de stad. We reden met de bus naar Parabello. Daar konden we de zipline en de quadtour doen. Wat een zalige ervaring. De quad vond ik fantasisch, ookal zat ik maar… 4 keer vast. Het was ook het ideale moment om een kleurtje op te doen. Na een rit van 2 uur met de quad konden we ons verfrissen in de Colacreek. Na een lange dag genieten vertrokken we terug naar ons verblijf.
Tot snel, Lies.




BACO 1: de leraar als begeleider van leer – en ontwikkelingsprocessen
BACO 7: de leraar als lid van een schoolteam
1.3: gesproken tekst in een vreemde taal kunnen begrijpen
2.3: culturele veerkracht
2.4: culturele ontvankelijkheid
2.5: culturele kennis
2.6: culturele relationele competentie
2.9: multiperspectiviteit
3.1: zich internationaal oriënteren
4.2: samenwerken en netwerken
4.3: zelfvertrouwen hebben
4.4: zich flexibel opstellen
4.6: creativiteit tonen
4.8: zich handhaven in stressvolle situaties
5.3: kennis hebben van de beroepsuitoefening in andere landen
Maak jouw eigen website met JouwWeb